دکتر ناصر گیتی و تأسیس مؤسسه طب تجربی

دکتر ناصر گیتی در اول شهریور ماه سال ۱۲۹۳ خورشیدی در تهران دیده به جهان گشودند. ایشان در گروه اولین دانشجویانی قرار داشتند که در اوایل تأسیس دانشگاه تهران در دانشکده پزشکی به تحصیل مشغول شدند و پس از طی دوره پزشکی به عنوان دستیار تحقیقاتی در گروه فیزیولوژی به همکاری خود با دانشگاه تهران ادامه دادند.

ایشان تحصیلات خود را در رشته فیزیولوژی در تهران، پاریس، نیویورک و مارسی ادامه داده و در سال ۱۳۲۴ خورشیدی موفق به دریافت درجه دکترا (.D.Sc) در زمینه فیزیولوژی بالینی از دانشگاه پنسیلوانیا شدند. ایشان برای اولین بار الکتروانسفالوگرافی را در ایران وارد پزشکی بالینی نموده و در تحقیق نیز از آن استفاده نمودند.

دکتر گیتی در سال ۱۳۴۶ مؤسسه طب تجربی را در دانشگاه تهران تأسیس نمودند. در سال ۱۳۳۸ بعد از مذاکره با سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأسیس این مؤسسه مورد تأیید دانشگاه تهران قرار گرفت. پروفسور گیتی با توجه به تجربیات فراوان و نیز بازدیدهایی که از مؤسسات مشابه در پاریس، بروکسل، استکهلم، سن پطرزبورگ، نیویورک و مونترال داشتند پیشنهاد اولیه خود را در مورد طراحی این مؤسسه ارائه نمودند. سپس طراحی اولیه آن توسط مهندس هوشنگ سیحون که در آن زمان ریاست دانشکده هنر های زیبا را در دانشگاه تهران به عهده داشتند، صورت گرفت. بودجه نهایی ساخت این مؤسسه ۳۶ میلیون ریال بود که از طریق دانشگاه تهران و وزارت برنامه و بودجه آن زمان تأمین گردید و مؤسسه به طور رسمی در سال ۱۳۴۶ آغاز به کار نمود. مؤسسه طب تجربی، جنب تالار ابن سینا در دانشکده پزشکی قرار دارد. این مؤسسه شامل سه طبقه و یک آمفی تئاتر می باشد که از پاییز سال ۱۳۸۴ به نام دکتر ناصر گیتی نام گذاری شده است. در طبقه اول این مؤسسه اتاق کار اساتید و بخش اداری، کافه تریا، کتابخانه و اتاق کنفرانس قرار دارد. طبقه دوم شامل شش آزمایشگاه برای انجام پژوهش و کارهای تحقیقاتی می باشد. در طبقه سوم نیز آزمایشگاه آموزش عملی، انبار مواد شیمیایی و محل نگهداری و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی قرار دارد. در کارنامه این مؤسسه حضور افراد برجسته ای همچون پروفسور فرانک مایکل (Frank Michal) از دانشگاه کمبریج در سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۸ میلادی به چشم می خورد. این مؤسسه هم اکنون محل استقرار دپارتمان فارماکولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

قدم بعدی ایشان پس از تأسیس مؤسسه طب تجربی، ایجاد مجمعی برای دانشمندان ایرانی بود که به فیزیولوژی مدرن و فارماکولوژی علاقه مند بودند. انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران (ISPP) با ۲۶ عضو در اردیبهشت سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و اولین کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی نیز در همان سال با ۵۹ شرکت کننده و ۲۱ سخنرانی، انجام شد. این کنگره هر ۴ سال یکبار از بدو تأسیس برگزار گردید و از سال ۱۳۶۹ کنگره هر ۲ سال یکبار توسط انجمن و به میزبانی یکی از دپارتمان های فیزیولوژی یا فارماکولوژی مستقر در یکی از دانشگاه های ایران، به نوبت برگزار شده است. این انجمن در سال های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ میلادی به ترتیب عضو رسمی اتحادیه بین المللی فارماکولوژی (IUPHAR) و اتحادیه بین-المللی فیزیولوزی (IUPS) گردید.

در کارنامه پر افتخار پروفسور گیتی چندین مقاله (از جمله مقاله ای درمجله Nature) و کتاب ارزشمند به چشم می خورد. ایشان پس از ۳۵ سال فعالیت علمی در سال ۱۳۵۳ خورشیدی از خدمت دانشگاهی بازنشسته و در بهار ۱۳۸۴ دیده از جهان فروبستند.